EA 189 Diesel

Dieselinformation
Information

Kære SEAT-ejere,

Vi har nu fået lov til at anvende data fra det Danske Centralregister for Motorkøretøjer, og alle ejere af de berørte biler vil modtage et informationsbrev med posten i uge 11 eller 12. Brevet er blevet udsendt via SKAT.

Hvis du mener, at din bil er berørt, men ikke har modtaget noget brev fra os, er du meget velkommen til at kontakte os alle hverdage mellem 9-16 på tlf. 43 28 83 60 eller hele døgnet på mail kundeservice@smc.dk.

I Danmark er det i alt cirka 7.000 biler fra SEAT, der skal have en opdatering og vi vil indkalde bilerne individuelt løbende gennem 2016. 

Hvis du er berørt som bilejer, kontakter vi dig igen direkte via brev, når det er blevet tid til, at netop din bil skal opdateres. Indtil du modtager ovennævnte brev, behøver du ikke at foretage dig yderligere i denne sag, og vi vil gerne understrege, at din berørte bil teknisk set er sikker at køre i.

Alle berørte kunder vil modtage besked per brev , da denne type indkaldelse desværre ikke kan ske via elektronisk post. Der bliver udsendt et brev per bil, så har du flere biler, vil du altså modtage flere breve.

Opklaringen af og løsningen på dieselproblematikken skrider fremad. Volkswagen-koncernen har præsenteret de konkrete tekniske tiltag til de berørte EA 189-motorer med en slagvolumen på 1,2, 1,6 og 2,0 liter for den tyske færdselsstyrelse. Efter udførelse af de tekniske tiltag forventes bilerne at opfylde de gældende udstødningsnormer.

Målsætningerne er intet merforbrug og ingen ændringer i bilernes præstationer.

Seneste nyt - FDM blåstempler softwareopdateringer.

Volkswagen AG og de godkendende myndigheder har i lang tid sagt, at de softwareopdateringer, som vi skal foretage på en række dieselbiler ikke vil have negativ indvirkning på bilernes brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner. Nu bekræftes dette af FIA - den europæiske sammenslutning af bilklubber hvor danske FDM er medlem. Organisationen har foretaget en række før - og efter-test af opdateringerne og konkluderer, at Volkswagens løsning er holdbar og har ingen negativ effekt på bilerne.
Læs hele FDMs artikel her.

Dette er, hvad der skal gøres:

TDI-motorer på 1,6 liter:

Der vil på denne motortype blive udført en softwareopdatering af motorstyreenheden. Samtidig vil der blive monteret et plastikrør i indsugningen til stabilisering af luftstrømmen og det vil optimere forbrændingen i motoren. Det samlede tidsforbrug til de tekniske tiltag vil være op til 1 time.

TDI-motorer på 2,0 liter:

De berørte motorer vil få en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske tiltag vil udgøre ca. en halv time.

TDI-motorer på 1,2 liter:

De berørte motorer vil få en softwareopdatering. Det samlede tidsforbrug til de tekniske tiltag vil udgøre ca. en halv time

I Danmark har de relevante danske myndigheder nedsat en task force, der skal vurdere de tekniske løsninger i Danmark og i samarbejde med Volkswagen også lægge en detaljeret plan for berørte danske bilejere. SEAT Danmark forventer, at man også i Danmark vil begynde opdateringerne medio 2016.

Læs hele meddelelsen her (åbner i nyt vindue).

Med venlig hilsen,

SEAT Danmark