EN NY MÅDE TIL MÅLING AF EFFEKT

WLTP – EN NY STANDARD

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), er en ny måde at måle emission standarder for biler. Den erstatter den tidligere NEDC-procedure (New European Driving Cycle), som har været anvendt siden 1997.

MÅLBARE PARAMETRE

Dette er de tre hovedfaktorer, der påvirker testen

AERODYNAMIK

Jo mere luftmodstand en bil har, desto mere brændstof forbruger den. Jo mere aerodynamiske en bil er, jo mindre luftmodstand har den. Selv de mindste ændringer i en bils aerodynamik kan have stor indflydelse på bilens langsigtede effektivitet.

DÆK FRIKTION

Når du kører, reducerer dækkenes friktion mod vejbanen din bils brændstofeffektivitet. Derfor er det vigtigt at designe dæk, der mindsker friktionen så effektivt som muligt.

VÆGT

Tunge ting kræver mere energi for at bevæge sig. Så jo lettere bilen er, desto mindre brændstof bruger den til at bevæge sig. Lethed svarer simpelthen til forbedret effektivitet, og så giver lethed også forbedret manøvrering.

FORSKELLE MELLEM NEDC OG WLTP
Hvad den nye standard handler om
  NEDC WLTP
Forordningens tidslinje i EU: 1998-08/17  09/17 nye motor godkendelser (09/18 alle køretøjer)
Ekstraudstyr:  Ikke medtaget Medtaget (aerodynamik, dæk modstand, vægt)
Faser / Starttemperatur: "Bykørsel / Landevej" Koldstart "Lav / Medium / Høj / Ekstra Høj" Koldstart
Varighed / afstand: 1.180 sek. / 10.966 m 1.800 sek. / 23.274 m
Hastighed: maks. 120 km/t | 33,6 km/t gennemsnit maks. 132 km/t | 46,5 km/t gennemsnit
Tomgang: 295 sek. 234 sek.
Acceleration: 1,04 m/s2 maks. | 0,50 m/s2 gennemsnit 1,58 m/s2 maks. | 0,39 m/s2 gennemsnit