ALT OM ELBILER

  • I 2030 skal salget af nul- eller lavemissionsbiler ifølge Europa-Kommissionen udgøre 40 % af det totale salg
  • Rækkevidde og opladning af batterier giver anledning til de fleste spørgsmål
  • SEAT kommer til at lancere seks nye elbiler og plug-in-hybridmodeller frem mod starten af 2021

Hvad er forskellen på en hybrid og en plug-in-hybrid? Hvad er deres rækkevidde? Hvor kan man oplade dem? Elbilerne er fremtidens stjerner i bilindustrien. Rent faktisk er salget af dem steget med 58 % i de første 6 måneder i år. Denne nye form for mobilitet giver anledning til spørgsmål fra de fremtidige brugere, og dem vil vi besvare nedenfor.


1. Hvilke typer eldrevne biler findes der?

Der findes tre forskellige typer biler, som kører på el i større eller mindre udstrækning. For det første hybridbilen med dobbeltmotor i form af en primær forbrændingsmotor og en elmotor, hvor batteriet oplades, når bilen sætter farten ned. For det andet plug-in-hybridbilen, hvor batteriet også kan oplades ved at tilslutte et ladekabel. Og endelig den 100 % eldrevne bil udelukkende med elmotor og genopladeligt batteri via kabel. I henhold til Europa-Kommissionen skal salget af nul- eller lavemissionsbiler, som udleder mindre end 50 g CO2 pr. kilometer, udgøre 40 % af det samlede salg i 2030. For 2025 er målsætningen 20 %.


2. Hvor kan man oplade dem?

Ladepunkter er enten offentlige eller private. Enhver bruger kan få installeret en ladestation i deres private eller fællesejede garage, så længe installationen udføres af en autoriseret installatør og overholder alle lovmæssige krav.
Det vurderes rent faktisk, at 70 % af al opladning finder sted derhjemme og på arbejdspladsen. Og hvis du har brug for at lade bilen op undervejs, så vokser opladningsnetværket hver eneste dag. Der findes nu ca. 100.000 ladestationer i EU, og Europa-Kommissionen forventer, at dette tal er 20 gange højere i 2025 – op til 2 millioner ladestationer.

Opladningstiden sænkes også gradvist. Eksempelvis vil SEAT el-Born have en rækkevidde på 420 km efter kun 47 min. opladning. Og ydermere vil implementeringen af ultrahurtige ladepunkter kunne give en fuld opladning af batterierne på blot 10 min. For at gøre det nemt at køre lange ture vil der næste år være placeret et netværk af 400 lynopladere (350 kW) for hver 120 km i Europa.

3. Hvor lang er den gennemsnitlige rækkevidde?

Batterierne giver en rækkevidde på mellem 200 og over 400 km. SEAT el-Born vil få en rækkevidde på op til 420 km uden opladning. Varigheden afhænger af, hvordan bilen bruges, da elbiler i modsætning til biler med forbrændingsmotor forbruger mindre ved bykørsel. ”Vi er p.t. i gang med at forberede en produktportefølje, som vil give mulighed for at vælge den rækkevidde, der passer til den forventede brug af bilen, så der vil kunne fås forskellige batterikapacitetsmuligheder for at opfylde behovene hos mange forskellige brugere”, siger Josep Bons, der er leder af afdelingen for elektrisk og elektronisk udvikling hos SEAT. I den sammenhæng kommer SEAT til at lancere seks nye elbiler og plug-in-hybridmodeller frem mod begyndelsen af 2021.



4. Opnår en elbil nul emissioner?

I forbindelse med definitionen af en elbil anses de som nul-emissions-biler lokalt set. Derudover er de også mere bæredygtige set over hele bilens levetid, da de producerer 17-30 % færre emissioner sammenlignet med en diesel- eller benzinbil. ”Og hvis batteriet også lades op med bæredygtigt produceret energi fra eksempelvis vindkraft eller solceller, så er emissionerne næsten 90 % lavere end for en konventionel bil gennem hele bilens levetid”, understreger Josep.

Der indføres en række støtteprogrammer i Europa for at fremme købet og anvendelsen af lokale nul-emissions-biler. I nogle lande, som fx Norge, er der en direkte skatte- og afgiftsfordel, når man køber en elbil. I Tyskland, Frankrig og Spanien er der købsunderstøttende programmer, og mange europæiske byer tilbyder særlige fordele, herunder gratis parkering og fritagelse for vejafgifter, adgang til særlige vognbaner og fri adgang for disse biler til trafikzoner med begrænset adgang.



5. Er den dyrere end en konventionel bil?

Elbiler bliver prismæssigt mere og mere overkommelige. SEAT og Volkswagen Group har en ambition om at gøre elbiler tilgængelige ”for millioner af mennesker i stedet for for millionærer”. Teknologiske forbedringer er med til at sænke prisen for eldrevne biler. Eksempelvis er prisen på batterierne faldet med 80 % i det seneste årti.

Et andet aspekt, man skal tage med i beregningen, er, at udgifterne til strøm er markant lavere end til benzin eller diesel. Derudover vurderes det, at det kun vil koste en tredjedel at vedligeholde en elbil sammenlignet med en bil udstyret med en konventionel motor. Og endelig kan køberne i de fleste lande få offentlige tilskud eller skatte-/afgiftsfordele, når de køber en elbil.

Hos SEAT vil den voksende tilgængelighed af alle typer eldrevne biler blive kombineret med andre bæredygtige løsninger som fx CNG (Compressed Natural Gas) for at give kunderne en mobilitetsløsning, som passer til deres behov.