Mobile World Congress
SEAT Minimó: en vision om fremtidens urbane mobilitet
  • SEAT tager forskud på fremtidens bykørsel med præsentationen af konceptkøretøjet Minimó

  • Det komplet eldrevne køretøj kombinerer det bedste fra biler med det bedste fra motorcykler med henblik på at reducere køretøjernes klimaaftryk i byerne

  • Denne quadricycle kombinerer et futuristisk look, adræthed og praktiske egenskaber og tilfører et friskt perspektiv til urban kørsel uden emissioner, og det at være klar til en fremtid med autonom kørsel

  • SEAT Minimó er det første køretøj, som er skræddersyet til delebilstjenester 

  • SEAT Minimó kan reducere driftsomkostningerne ved deling af elbiler med op til 50 % takket være løsninger som et innovativt batteriskiftesystem



SEAT løfter med præsentationen af mærkets konceptkøretøj Minimó sløret for en vision for fremtidens urbane mobilitet i forbindelse med dette års Mobile World Congress i Barcelona. Den komplet eldrevne quadricycle er blevet udviklet til at afhjælpe udfordringerne ved bykørsel, emissionsgrænserne for, hvornår køretøjer må køre i byen, og den træthed, som i stigende grad rammer førerne på grund af trafikkøer eller mangel på parkeringspladser.

Minimó kombinerer fordelene ved en motorcykels mindre størrelse med sikkerheden og komforten i en større personbil, hvorved den minimerer de mange irritationsmomenter, man oplever ved bykørsel.

”Branchen tilpasser sig til ændringer i kundernes syn på persontransport. Med Minimó, som er visionen for vores første skræddersyede produkt, imødegår SEAT de udfordringer ved at kombinere selvkørende teknologier med elektriske drivlinjer og dermed skabe fremtiden for urban mobilitet”, udtalte Luca de Meo, som er administrerende direktør hos SEAT.

Køretøjet er designet til at være smalt og adræt, så det nemmere kan komme rundt i de urbane miljøer, men det er lukket, hvilket øger sikkerheden og evnen til at opfylde behovet hos flere førere.

En fuldelektrisk drivlinje med 0 emissioner betyder, at det ikke er noget problem at køre ind i centrum af byer med selv de strengeste emissionsreguleringer. Og når man dertil lægger muligheden for hurtigt og effektivt at ”tanke køretøjet op” ved at udskifte batteripakken, bliver opladningstiden for privatkunder og driftsomkostningerne for bildelingstjenester reduceret markant.

Et design for livet
Minimós hybridkarakter, som forener kvaliteterne ved personbiler og motorcykler, understreger det primære formål med køretøjet: evnen til at transportere to personer med mindst muligt miljøaftryk.

Med en længde på 2,5 m og en bredde på 1,24 m er konceptkøretøjet kompakt nok til at komme frem på selv de mest trængselsramte gader i byerne og parkere i selv de mindste parkeringsbåse. De kompakte mål betyder, at køretøjet fylder mindre med sine kun 3,1 m2, hvilket er meget mindre end en almindelig bybil (ca. 7,2 m2). Og modsat andre urbane køretøjer byder det på stor køreglæde og komfort takket være store, åbne 17” fælge, en høj siddeposition som i en SUV og enestående pladsforhold for passageren. Dermed kan det suse gennem byens gader som intet andet køretøj.

Det lukkede design med sin lette, nøgne æstetik og tekniske skønhed beskytter ikke kun personerne i køretøjet mod elementerne, men øger også sikkerheden, så køretøjet er et praktisk transportmiddel i byen under alle forhold.

Èn forlygte minder om en motorcykel, mens baglygtedesignet har elementer fra aeronautik og understreger køretøjets adræthed. Men Minimós sprælske design rummer også praktiske egenskaber.

Dørene er asymmetriske og hængslet, så de kan åbnes på selv de mest trange steder. Den mindre førerdør betyder mere plads til rudepartiet, så personerne i køretøjet har bedre udsyn, mens den større dør i passagersiden gør det nemt at komme ind og ud af køretøjet.

“Minimós design viser, hvordan vi forstår urban mobilitet: effektiv, høj værdi og omkostningsbesparende – kombineret med et livligt design. Vores Minimó viser, at der er plads til sjov og god stil, når vi taler om elektriske køretøjer og delebiler. Mere end nogensinde før – design betyder noget.” Det udtalte Alejandro Mesonero, som er Design Director hos SEAT.

Ved at imødekomme behovene i et urbant samfund får mennesker frihed til at bevæge sig rundt uden begrænsninger. Minimó giver kunderne en rækkevidde på over 100 km på en enkelt opladning af batteripakken med stor energitæthed. Men på grund af køretøjets intelligente design er der ingen grund til at vente på, at det bliver opladet, når batteriet er tomt.

Batteriet, som er placeret under køretøjets bund i en tilgængelig ramme, kan udskiftes med en opladet batteripakke i løbet af sekunder og med en minimal indsats, og så kan køretøjet fortsætte turen meget hurtigere end andre køretøjer på vejene.


Komfort for fører og passager
Nøgleordet for interiøret i Minimó er plads. At gøre kabinen så stor, lys og indbydende som muligt i et køretøj, som ikke er meget større end en motorcykel.

Det øjeblik dørene åbner sig opad, mødes man af en sanselig, pæn og komfortabel kabine med lige meget plads til både fører og passager i 1+1-sædekonceptet. Det 360° panoramaudsyn betyder, at personerne i køretøjet kan nyde omgivelserne fuldt ud. Faktisk er afstanden fra bagsædepassagerens hoftepunkt og føreren identisk med afstanden i en SEAT Mii, mens afstanden mellem personerne i køretøjet og døren endda er støre i en SEAT Ibiza.

Bagsædepassageren sidder indhyldet i bløde, elegante materialer, rendyrket æstetik og sensuelle linjer. Og følelsen af plads og komfort øges, fordi pladsen bagi ikke længere er et traditionelt fast sæde.

Hvis man skal køre alene i Minimó, er der rigelig plads til bagage, fordi bagsædet udgør en del af interiøret, hvilket gør køretøjet endnu mere praktisk. Det giver desuden muligvis et hint om andre fremtidige varianter af Minimó uden passagersæde.

Foran er Minimó dedikeret til føreren og nyder godt af SEATs ekspertise med målrettet dynamik og præcise køreegenskaber. Køretøjet er bygget på en stiv undervogn, hvor fælgene med en diameter på 17” er placeret helt ude i hjørnerne, og en let, men robust karrosseristruktur, der leverer utrolige præstationer.

Køretøjet byder på opkoblingsløsninger, der giver brugeren en komfortabel digital oplevelse (privatbrug eller bildeling) baseret på en digital nøgle og trådløs Android Auto™-teknologi. Et centralt digitalt display bag rattet forener funktionerne fra en instrumentenhed og digitalt indhold fra brugerens smartphone med de nødvendige sikkerhedskrav til kørslen. Med Google Assistant i Android Auto kan brugerne holde øjnene på vejen og hænderne på rattet, mens de via stemmebetjening holder kontakten, nemt får svar på spørgsmål, styrer opgaver og betjener medier.

Og platformen er klar til at åbne døren til fremtidens udvikling. Minimó er forberedt til fremtidens Level 4 af selvkørende teknologier, der vil gøre det muligt for køretøjet at hente brugeren efter forespørgsel, hvilket vil løse et af de største problemer med bildeling.

En syntese af løsninger
Behovet for nye mobilitetsløsninger stiger i takt med, at byerne vokser, og de urbane områder bliver stadigt tættere befolket. Det kan blive mere trættende at køre i en traditionel bil, så det er nødvendigt at udvikle intelligente og gennemtænkte løsninger.

Konceptkøretøjet Minimó vil revolutionere den urbane mobilitet. Det har de gode elementer fra en personbil: sikkerheden, komforten og de praktiske egenskaber, og disse elementer blandes med en motorcykels naturlige kvaliteter: den lille størrelse og adrætheden, og så tilføjes nye features med en elektrisk drivlinje og en komfortabel digital oplevelse.

Resultatet er et køretøj, som er smalt og adræt, men lukket og komfortabelt, og så er det udviklet til at reducere driftsomkostningerne for udbydere af delebilstjenester og levere en god løsning til de moderne behov for mobilitet.

Konceptkøretøjet Minimó får verdenspremiere i forbindelse med 2019-udgaven af Mobile World Congress i Barcelona, før det fortsætter til den internationale biludstilling i Genéve i marts.

SEAT er den eneste virksomhed, som designer, udvikler, fremstiller og markedsfører biler i Spanien. Som et medlem i Volkswagen Group har den multinationale virksomhed hovedkontor i Martorell (Barcelona), og 80 % af bilerne eksporteres til koncernens repræsentationer i mere end 80 lande på alle fem kontinenter. I 2018 solgte SEAT 517.600 biler, hvilket er det højeste antal i mærkets 68-årige historie.

SEAT Group beskæftiger over 15.000 medarbejdere og har tre produktionscentre i Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell, hvor de meget succesfulde Ibiza, Arona og Leon produceres. Desuden producerer koncernen Ateca og Toledo i Tjekkiet, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal og Mii i Slovakiet.