SEAT vil frem mod 2020 lancere en ny bil hvert halve år og tager hul på mærkets elektriske offensiv

SEAT Danmark

SEAT vil frem mod 2020 lancere en ny bil hvert halve år og tager hul på mærkets elektriske offensiv

  • Mærket vil sælge sin første fuldelektriske model i 2020, og den vil have en rækkevidde på 500 km.
  • Luca de Meo: ”Det er på tide at rette blikket mod fremtiden med en ambition om at vækste.”
  • SEAT opnår et resultat efter skat på 281 mio. euro, hvilket er 21,3 % mere end i 2016 før ekstraordinære påvirkninger.
  • Omsætningen stiger med 11,1 % og sætter med næsten 10 mia. euro ny rekord.
  • Investeringer samt udgifter til forskning og udvikling beløber sig til næsten 1 mia. euro i 2017, hvilket er det højeste beløb i de seneste 25 år.
  • Cashflowet fra driftsaktiviteter stiger til 947 mio. euro og når et historisk niveau.

SEAT vil frem mod 2020 lancere en ny bil hvert halve år. De første to biler vil være SEAT Tarraco og CUPRA Ateca, som sælges fra slutningen af 2018. Til næste år vil den nye generation af SEAT Leon lande hos forhandlerne i to varianter – 5-dørs modellen og ST-familieversionen. I 2020 lanceres SEATs første fuldelektriske bil, der er bygget på Volkswagen Groups MEB-platform og har en rækkevidde på 500 km. Derudover tilføjes for første gang en CUV (Crossover Utility Vehicle) til SEATs modeludvalg.

Dette blev annonceret af Luca de Meo, som er administrerende direktør hos SEAT, på selskabets præsentation af årsregnskabet over for pressen i Madrid. SEAT tager et stort skridt hen imod elektrisk mobilitet, hvilket inkluderer hybridversionen af den nye Leon-generation. Dette sker ligeledes i 2020. Herudover vil mærket blive ved med at være dedikeret til at producere biler, der drives af CNG (compressed natural gas) samt forbrændingsmotorer.

SEATs administrerende direktør fremhævede, at ”vi kan glæde os over 2017-resultatet, men vi bør ikke stille os tilfredse med det. I fællesskab har vi gennemgået en konsolideringsfase, og nu er det på tide at rette blikket mod fremtiden med en ambition om at vækste.”

2017 var et rekordernes år

SEAT kom godt igennem 2017. Efter at have opnået selskabets bedste resultater nogensinde i 2016 voksede resultatet efter skat i 2017 til 281* mio. euro, hvilket er 21,3 % mere end året forinden (2016: 232 mio.), eksklusiv den ekstraordinære påvirkning fra salget af VW Finance, S.A., et datterselskab til Volkswagen AG. Endvidere beløber driftsoverskuddet sig til 116 mio. euro (2016: 143), hvilket er et resultat af en større volumen og øgede investeringsaktiviteter på grund af nye produkter med større afskrivning.

I 2017 satte SEATs omsætning rekord med 9,552 mia. euro, hvilket er 11,1 % mere end året før (2016: 8,597). Denne omsætning blev drevet frem af selskabets salgsmomentum, der med 468.400 biludleveringer genererede den største volumen siden 2001, hvilket gjorde SEAT til et af de hurtigst voksende mærker i Europa med en forbedret modelsammensætning ført an af Ateca, som har en bedre bidragsmargin. Siden 2013 er SEATs omsætning steget med tæt på 50 %.

Ifølge Luca de Meo ”var 2017 et nyt rekordår for SEAT”. Set fra et salgsmæssigt synspunkt ”er 2017-resultatet konsekvensen af en afbalanceret udvikling af alle vores modeller. I dag har vi et af de yngste modeludvalg på markedet med modeller, der i gennemsnit kun er lige over 3 år, og dækker alle relevante segmenter i Europa med produkter, der er førende i deres klasser.” De Meo tilføjede, at ”på blot nogle få år har vi ændret SEAT til at være et relevant mærke for det store flertal af europæiske kunder.”

Den nye modeloffensiv kommer som et resultat af de største investeringer siden opførelsen af fabrikken i Martorell i 1992. Sidste år afsatte SEAT 962 mio. euro til investeringer og udgifter til forskning og udvikling, hvilket er 11,6 % mere end i 2016 (862) og 10,1 % af mærkets samlede omsætning. Ud af dette beløb blev 464 mio. euro øremærket udelukkende til forskning og udvikling, og beløbet udgør tæt ved 3 % af de samlede investeringsudgifter til forskning og udvikling i Spanien, hvormed SEAT er den førende industrielle investor i Spanien.

Fra 2013 til 2017 investerede SEAT over 3,3 mia. euro i selskabets fremtid – primært med fokus på selskabets største produktoffensiv nogensinde samt på at udvikle nye tjenester for at opnå et mål om at bringe virksomheden helt i front i forhold til digitalisering, opkoblingsmuligheder og smart mobilitet.

SEATs direktør for områderne økonomi, it og organisation, Holger Kintscher, understregede, at ”vi forbedrede alle vores primære finansielle indikatorer i 2017. SEAT fortsætter med at investere i selskabets fremtid, og disse investeringer skaber rigtigt gode resultater. Vi har gennemført de største investeringer i 25 år, og takket være indsatsen med at forny og udvide vores produktudvalg har vi opnået en historisk rekord for nettoomsætning, resultat efter skat før ekstraordinære påvirkninger og driftsmæssigt cashflow.” Kintscher tilføjede, at ”SEATs strategi virker, og vi har nået vores rentabilitetsmål. Vi er en rentabel virksomhed, og vi er klar til at imødegå fremtidige udfordringer og til at finansiere vores vækstplaner.”

I 2017 øgede SEAT også evnen til at finansiere selskabets aktiviteter ved hjælp af sine egne ressourcer. Som en følge heraf steg cashflowet med 24,4 % og nåede et rekordniveau på 947 mio. euro (2016: 761), hvilket næsten er en tredobling i forhold til 2013 og er noget, der viser selskabets finansielle rentabilitet. SEAT har de fornødne ressourcer til at håndtere den teknologiske transformation af bilbranchen og garantere finansiel stabilitet.

Ydermere eksporterede SEAT i 2017 81,1 % af sin forretningsvolumen og indtog positionen som Spaniens største industrieksportør med en eksport, der udgør knapt 3 % af hele den nationale eksport. SEATs mål for de kommende år er at tage internationaliseringen af mærket til et nyt niveau og fortsætte væksten uden for Europa.

Industrielt set lancerede SEAT den nye MQB A0-platform i Martorell i 2017 med lanceringen af Ibiza og Arona. Sammen med Leon og Audi Q3, som i andet halvår af 2018 vil blive erstattet af Audi A1, lægger de to modeller beslag på 95 % af Martorell-fabrikkens nuværende kapacitet. Herudover bidrager MQB A0-platformen til stabilitet, da den er garant for et højt volumen-output i de kommende 10 år.

Den forøgede produktion og omfanget af selskabets fremtidsplaner har resulteret i et øget antal medarbejdere. Antallet af ansatte i SEAT Group steg samlet med 185 i 2017, og hidtil er yderligere 265 kommet til i indeværende år. Som det er fastlagt i SEATs overenskomstaftale, vil medarbejderne endvidere modtage en overskudsbonus på 700 euro pr. medarbejder for de opnåede resultater, hvilket er næsten 50 % over det beløb, medarbejderne modtog året forinden.

Flere mærker, flere markeder, flere biler og flere energiformer

Under sin præsentation af selskabets planer for fremtiden berettede Luca de Meo, at SEATs vækst vil være baseret på fire områder: ”flere mærker, flere markeder, flere biler og flere energiformer.” Som en udløber af det har SEAT i årets første kvartal lanceret CUPRA, som altid har været det ultimative udtryk for sportslighed, og som fra nu af skal være ”et mærke, der genererer øgede indtægter, tiltrækker nye kunder, bliver ved med at være dedikeret til motorsport, uden problemer integrerer teknologier som fx elektrificering, hybriddrivlinjer, opkoblingsmuligheder og førerassistenter samt understreger hele SEAT organisationens image, troværdighed og omdømme”, udtalte Luca de Meo.

Luca de Meo fremhævede også SEATs globalisering som yderligere en søjle i selskabets strategi.Virksomheden opererer i over 80 lande, men kun 15 % af salget sker uden for Europa. Derfor er de strategiske vækstregioner den nordlige del af Afrika, hvor SEAT står i spidsen for Volkswagen Groups bilsamlingsprojekt i Algeriet, samt Latinamerika og Mexico, hvor virksomheden undersøger produktionsmulighederne. Herudover er der for nylig blevet taget hul på de norske og new zealandske markeder, hvilket har givet selskabet en tilstedeværelse på alle fem kontinenter. SEAT tager også del i joint venture-selskabet mellem Volkswagen Group China og JAC ved at bidrage med teknisk support og knowhow på områderne forskning, udvikling og design.

SEAT vil blive ved med at udvide sit modeludvalg for at kunne fortsætte med at vækste. Luca de Meo annoncerede, at ”SEAT frem mod 2020 vil lancere en ny bil hvert halve år” og løftede ligeledes sløret for, at “2020 vil være SEATs store elektrificeringsår med lanceringen af en plug in-hybridversion af den nye SEAT Leon, der bliver produceret på fabrikken i Martorell og får en rækkevidde på mindst 50 km, samt mærkets første fuldelektriske bil, der er baseret på Volkswagen Groups MEB-platform.”SEATs første elektriske bil, som man har kunnet få et smugkig på i videosekvenser, vil blive prissat konkurrencedygtigt, have en rækkevidde på op til 500 km og blive udstyret med de mest avancerede opkoblingsmuligheder og infotainmentsystemer på markedet samt som minimum have level 2 i forhold til mulighederne for autonom kørsel.

(*) SEAT udarbejder sine individuelle finansielle udtalelser i henhold til gældende spansk regnskabslovgivning uden at inkludere datterselskaber. Volkswagen Group underligger internationale regnskabsstandarder (IAS/IFRS) og medtager SEAT relaterede tal.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk