Afhænger af vind og sol

Hvor grøn er den strøm, som du oplader din bils batteri med, og hvor meget CO2 udleder du, når du kører i den?
Svarene blæser i vinden … helt bogstaveligt! Ligesom med den strøm, der får din vaskemaskine til at vaske og dine lamper til at lyse, er opladningen af el- og hybridbilens batteri et øjebliksbillede af, hvor meget el Danmark selv producerer, hvor meget el Danmark importerer, og hvad mikset af vedvarende energi, kul og andre energikilder er.
Energinet har en spændende grafisk fremstilling, der viser elsystemet lige nu – inkl. CO2-udledningen pr. kWh.

Lad batteriet op, når det blæser

Da du kan indstille ladetidspunktet for din SEAT, kan der gå lidt sport i at følge med i vejrudsigten for at oplade med grøn strøm, ligesom det som regel også er billigere at oplade om natten. Danmark får flere og flere vindmølleparker, og der er nu dage, hvor de producerer mere el, end vi bruger.

Hvor klimavenlig er din strøm?

Det afspejler sig i den gennemsnitlige CO2-udledning pr. kWh.

I 2019 udledte en danskproduceret kilowatttime 135 gram CO2, hvilket er cirka en syvendedel i forhold til 1990. Det tal vil fortsætte med at falde de kommende år, i takt med at Danmark får flere vindmøller og solceller. Ifølge Energistyrelsens beregninger vil Danmark producere 100 procent grøn el allerede i 2028. Men da vinden ikke altid blæser, solen ikke altid skinner, og teknologierne til at lagre vedvarende energi i store mængder er under udvikling, kan der gå en del år, inden du altid oplader og kører 100 procent CO2-neutralt. 

I mellemtiden kan du glæde dig over, at du – og din el- eller plug-in-hybridbil – reducerer udstødningsgasser i nærmiljøet her og nu, samtidig med at I kører en stadig mere grøn fremtid i møde, hvor Danmark ultimativt skal blive et klimaneutralt samfund.

God ladestil

Salget af el- og hybridbiler er stigende, og dermed også presset på de offentlige ladestandere. Lær hvordan du kan udvise god ladestil, når du lader din bil på det offentlige ladenetværk.