Sådan bruger du mindre energi, når du kører Plug-in e-HYBRID

 

Der er fysiske love, som gælder for enhver bil – uanset om den kører på brændstof, el eller en kombination. Altså gælder de også for din plug-in e-hybrid. Du kan med fordel kende disse love for at forstå, hvad energien går til. Den bliver nemlig brugt på tre ting:

For det første anvender du energi på at accelerere din Plug-in e-hybridbil op i fart. Derved omdannes drivmidlets energi til bevægelsesenergi. Den mængde energi, der bruges, afhænger primært af to ting: farten og bilens vægt.

For det andet går der energi til at overvinde rullemodstanden. Den er stort set uafhængig af bilens hastighed, men afhænger primært af bilens vægt og friktionen i gear, lejer og dæk. F.eks. har vinterdæk større rullemodstand end sommerdæk på grund af dækmønster og gummiblanding. For lavt dæktryk kan også have afgørende betydning for energiforbruget ved kørsel.

Rullemodstand vs. Luftmodstand

For det tredje bruger din plug-in e-Hybrid energi på at ”pløje sig igennem luften”. Luftmodstanden afhænger af bilens størrelse og af luftmodstandskoefficienten (cw-værdien), der siger noget om bilens udformning – altså hvor aerodynamisk den er. Jo lavere cw-værdi, desto mindre energi kræver det at skubbe luften foran bilen væk. Den helt store udfordring er, at luftmodstanden også afhænger af bilens fart – jo højere fart, desto større modstand – og modstanden vokser med hastigheden i anden potens. Altså bruger man fire gange så meget energi på at køre 100 km/t. som på at køre 50 km/t.

Som tommelfingerregel kan du regne med, at rullemodstanden dominerer ved lavere hastigheder, hvorefter luftmodstanden i stigende grad tager over. Ved høje hastigheder det primært luftmodstanden, som afgør bilens forbrug.

Spar på strømmen med god kørestil

I bytrafik med mange start/stop skal du se fremad og ”læse” trafikken, så du, så vidt muligt, holder bilen trillende, og undgår fuldt stop, som kræver mere acceleration. Når du bremser, kan du med fordel udnytte elmotorens regenerative bremseevner. Altså ”motorbremse” ved at slippe speederen i stedet for at bruge de mekaniske bremser, hvor størstedelen af energien forsvinder i den blå luft i form af varme skiver og bremseklodser. Generelt kan man sige, at jo mere konstant fart du kan holde, desto mindre energi bruger du.

Så er der hastigheden. Jo hurtigere du kører, desto kortere er rækkevidden. Så enkelt er det. Det gælder både kørsel på brændstof og på el. Du vil opleve, at du har længere rækkevidde med landevejskørsel med 80 km/t. end ved motorvejskørsel med 110-130 km/t.