SEAT & CUPRA Danmark
SEAT S.A. leverer de bedste finansielle resultater i sin 73-årige historie
SEAT S.A. leverer de bedste finansielle resultater i sin 73-årige historie, drevet af rekordhøje CUPRA-resultater, tocifret SEAT-vækst og effektivitet.
- Driftsresultatet nåede rekordhøje 625 millioner euro, afkastet på salget ramte 4,4%, og omsætningen steg til 14,3 milliarder euro sidste år
- Nye investeringer på tværs af SEAT mærket med Facelifts til Ibiza og Arona og opdateringer til Leon og Ateca
- 2024 markerer lanceringen af CUPRA Tavascan og CUPRA Terramar i brandets største produktoffensiv til dato
- CUPRA lanceres i USA inden udgangen af årtiet
- Elektrificeringen af Martorell skrider nu frem med fuld kraft
Barcelona, 21/03/2024:
I dag præsenterede SEAT S.A. sine 2023-resultater sammen med sin strategi for de kommende år. Sidste år nåede driftsresultatet ifølge International Accounting Rules (IFRS) rekordhøje 625 millioner euro og steg 592 millioner euro (2022: 33 millioner euro). Det svarer til en forbedring i afkastet på salget på 4,1 procentpoint, fra 0,3%. til positive 4,4%. Den årlige omsætning nåede også historiske 14.333 milliarder euro, 31.0% mere end 2022 (10.941 milliarder). Disse resultater bekræfter virksomhedens styrke og succesen med dens igangværende transformationsstrategi.
"Vi efterlader os et år, hvor SEAT S.A. leverede de bedste finansielle resultater i sin 73-årige historie, hvilket sikrer, at vores virksomhed fortsætter på sin vej mod en mere rentabel fremtid," siger Wayne Griffiths, CEO for SEAT og CUPRA. "2023 har været et år med store kontraster for bilindustrien og for vores virksomhed, da vi fortsatte med at navigere i et hav af usikkerhed, mens vi gennemgik den største transformation i vores historie."
2023: Bekræfter SEAT S.A.'s styrke
Efter at have stået over for flere udfordringer i de senere år, herunder stigende omkostninger på råmaterialer, inflation og eftervirkningerne af krig, førte stabilisering af forsyningskæden i 2023 til en stigning i produktion og leverancer. Dette gjorde det muligt for SEAT S.A. at levere 519.176 biler (2022: 385.592), hvilket er en stigning på 35,3% sammenlignet med året før. CUPRA slog igen rekorder med 230.739 leveringer, en stigning på 50,9% sammenlignet med 2022 (152.896). SEAT mærket vendte i mellemtiden tilbage til tocifret vækst med 288.437 leveringer (2022: 232.696; +24,0%).
"I 2023 tog SEAT S.A. et stort skridt på sin transformationsrejse: Vi sigtede mod at foretage en betydelig forbedring, og det var det, vi formåede at gøre. Vi har nået alle tiders rekorder i omsætning, driftsresultat og pengestrømme fra driften. Det afspejler perfekt de positive effekter af CUPRA-mærkets volumenvækst og SEAT-mærkets volumengenopretning samt vigtigheden af de fremskridt, vi har gjort med vores præstationsforbedringsprogram," sagde David Powels, Vice-President for Finance and IT hos SEAT S.A.
I henhold til de spanske regnskabsregler (IAS) nåede SEAT S.A's driftsresultat rekordhøje 505 millioner euro med en stigning på 619 millioner euro (2022: -114 millioner euro). Det svarer til en forbedring i afkastet på salget på 4,7 procentpoint fra negative 1,1%. til positive 3,6%. Den årlige omsætning nåede et rekordhøjt niveau på 14.169 milliarder euro, 35.0% mere end 2022 (10.513 milliarder). Resultatet efter skat steg 480 millioner euro til 548 millioner euro (2022: 68 millioner euro).
Desuden nåede EBITDA sit højeste niveau i fem år til 1,125 milliarder euro, hvilket repræsenterer en stigning på 123% fra de 505 millioner euro, der blev registreret i 2022. SEAT S.A.'s investeringsstrategi fortsatte i 2023 og nåede i alt 5,3 milliarder euro i løbet af de seneste fem år. Stigningen på 44 % i investeringer i forskning og udvikling med i alt 939 millioner euro viser SEAT S.A.'s engagement i at bringe fremtidige CUPRA- og SEAT-produkter på markedet.
Investering i SEAT mærket
I fremtiden har SEAT S.A. den rette strategi på plads for at opretholde virksomhedens vækst. SEAT-brandet kommer her til at spille en nøglerolle, og koncernen vil lancere forbedrede plug-in hybridbiler og brændstofeffektive biler i hele SEAT-mærket indtil slutningen af tiden med forbrændingsmotorer. Arona og Ibiza får Facelifts i 2025, og i de kommende måneder lancerer mærket en opdateret og forbedret version af SEAT Leon med tekniske og teknologiske opgraderinger. Desuden vil Ateca også blive opdateret og dens livscyklus forlænget.
"Vi ønsker at få SEAT mærket tilbage, hvor det hører hjemme, og fortsætte den tocifrede vækst fra sidste år med nye investeringer i mærket og dets modeller. Vi ser også på, hvad vi kan levere i den elektriske verden under SEAT mærket. Når det kommer til SEAT, lover jeg jer, at det bedste stadig er i vente," tilføjede Wayne Griffiths.
Et nyt kapitel for CUPRA
Som drivkraft for den igangværende transformation af SEAT S.A. går CUPRA ind i et nyt kapitel i sin historie. 2024 markerer begyndelsen på sin største produktoffensiv til dato med lanceringen af sine nye helte til en ny æra. I år lanceres CUPRA Tavascan, mærkets anden fuldelektriske model, og Plug-In-SUV’en, CUPRA Terramar. CUPRA annoncerede også nye og opdaterede versioner af sine Leon- og Formentor-modeller, som vil blive præsenteret i de kommende uger.
Ved dagens begivenhed bekræftede CUPRA også det næste store skridt i sin globalisering ved at bekræfte, at mærket vil blive lanceret i USA.
"Ved udgangen af årtiet vil CUPRA være på vej ind på det amerikanske marked. Vi planlægger at lancere med en fuldelektrisk version af Formentor og en ny, større elektrisk crossover SUV. Denne crossover SUV vil blive produceret på Volkswagen Groups fabrikker i Nordamerika, herunder Mexico. I første omgang vil CUPRA blive lanceret i udvalgte stater på øst- og vestkysten og i Sun Belt-staterne. Dette vil ske gennem en ny distributionsmodel," meddelte Wayne Griffiths.
Brandet vil også accelerere sin globale ekspansion i år med åbningen af nye CUPRA City Garages i Istanbul, Wien og Manchester, der alle har til formål at opfylde deres ultimative ambition om at blive et globalt brand.
Martorells elektrificeringsrejse fortsætter
SEAT S.A. er engageret i elektrificeringen af Spanien og fortsætter som en del af projektet Future: Fast Forward med at gøre fremskridt med sin ambition om at gøre landet til et knudepunkt for elektrisk mobilitet i Europa. Virksomheden bygger allerede sin samlefabrik for batterisystemer i Martorell, og i september starter den transformationen af linje 1 på sine faciliteter forud for produktionen af CUPRA Raval og Volkswagen ID.2aII.
Wayne Griffiths adresserede udfordringerne ved markedets accept af elektriske køretøjer i Spanien og udtalte, at "det er vigtigt at informere kunderne om, at elektriske køretøjer er en del af løsningen på bæredygtig mobilitet, ikke en del af problemet, sammen med forbedringer af beskatning og incitamenter til køb af elektriske biler og styrkelse af opladningsinfrastrukturen."
Stigende inflation, høje renter, politisk ustabilitet og konflikter vidner om et udfordrende år forude. Men med SEAT-mærkets tilbagevenden til vækst og med kommende lanceringer af CUPRA Leon og Formentor, samt de helt nye CUPRA Tavascan og Terramar, ser 2024 ud til at blive endnu et skelsættende år for virksomheden.