
Vi blev i oktober 2015 af Volkswagen AG oplyst om, at ca. 90.000 danske biler af mærkerne Volkswagen, Audi, SEAT og ŠKODA desværre var omfattet af den såkaldte dieselsag. Sagen omhandler biler produceret mellem 2008 og 2015 med motortypen EA 189, og de berørte biler har dieselmotorer på 1,2, 1,6 eller 2,0 liter. Bilerne skulle derfor have en opdatering på et autoriseret mærkeværksted, og i 2016 fik vi den endelige godkendelse fra de danske myndigheder til at starte opdateringerne. De resterende berørte bilejere vil ligeledes få direkte besked fra os via brev, når det er tid til, at netop deres bil skal opdateres. Bilerne kan køres trygt som vanligt både før og efter opdateringen.
Opdateringerne af de berørte danske biler forløber efter planen. Vi har – med meget få undtagelser – indkaldt samtlige berørte biler fra SEAT i Danmark. Heraf har ca. 87% (pr. 17-01-2020) af de danske kunder allerede nu valgt at få deres bil opdateret.
Fra man modtager sit første indkaldelsesbrev fra SEAT, til bilen skal være opdateret, har man en frist på 18 måneder til at få opdateringen foretaget. Hvis opdateringen ikke er foretaget et halvt år efter den første indkaldelse, indkalder vi bilen igen hvert halve år. Opdateringen er naturligvis uden omkostninger for den enkelte bilejer og tager mellem en halv og en hel time at få foretaget, alt efter motortype.
Din bil vil efter opdateringen ikke have ændringer hverken i brændstofforbrug, CO2-udledningen eller hvor mange hestekræfter den har. Dette er bekræftet af de europæiske myndigheders uvildige test af opdateringerne. Det vil sige, at din bil til fulde lever op til de angivelser, der er oplyst i bilens typegodkendelse.
Du kan tjekke, om din bil er berørt her >
Få svar på de mest hyppige spørgsmål her >