FØRERASSISTENTSYSTEMER

DE SYV ASSISTENTSYSTEMER

- som vi ikke længere kan leve uden

/» De kan forudse førerens reaktioner, træffe beslutninger som fx at bremse og accelerere eller endda parkere bilen automatisk

/»Føreren får visuelle anvisninger om at foretage et vognbaneskift eller sætte farten ned

/» Disse systemer gør stadig kørslen mere sikker og komfortabel, og de er første skridt i retning af selvkørende biler

Martorell, 24.05.2018 – Vores biler er spækket med kameraer, sensorer og radarer. Vi kan ikke se dem, men de er altid aktive, når vi kører. Selv om disse førerassistentsystemer ikke fritager os fra at have fuld opmærksomhed på vejen, tilfører de et højt niveau af sikkerhed og komfort på vores daglige køreture. I henhold til Europakommissionen vil disse og andre systemer redde 7.300 liv og forebygge 38.900 alvorlige kvæstelser i perioden fra 2020-2030.

Hos SEAT er Marc Seguer ansvarlig for disse systemer, og han beskriver syv af de assistentsystemer, der gør størst gavn, når vi sætter os bag rattet.

1.Automatisk aktivering af bremserne til undgåelse af kollisioner: For at undgå kollisioner analyserer Front Assist-systemet afstanden mellem vores bil og andre køretøjer eller fodgængere foran os. “Hvis føreren ikke reagerer på en umiddelbar fare for en kollision med et køretøj eller en fodgænger foran bilen, får man først en advarsel fra systemet, hvorefter systemet automatisk bremser bilen, og hjælper til at mindske kollisionen hvis den er uundgåelig”, forklarer Seguer.

2.Mindre stress ved køkørsel: opbremsning, acceleration og opbremsning igen. Intet er mere trættende end at køre i tæt trafik, som man typisk oplever det i storbyerne. “Køassistenten udfører disse funktioner, så føreren kan slappe af”, tilføjer eksperten. Systemet kan skifte gear automatisk, regulere hastigheden og holde den korrekte sikkerhedsafstand i alle situationer (kun med DSG).  »

3.Ingen utilsigtede vognbaneskift: Det kan være lettere at holde din vognbane med små, automatiske ratbevægelser. Med frontkameraet, som registrerer vognbanemarkeringerne, advarer Lane Assist os, hvis vi er ved at komme ud af kurs. Lane Assist er aktiv fra 65 km/t. 

 “Systemet kan foretage korrektioner automatisk og forebygger dermed farlige situationer, hvis føreren bliver distraheret kortvarigt”, fastslår Marc Seguer.

4. Holder øje med vejskiltene: Vejskiltegenkendelsen bruger bilens frontkamera til at registrere vejskilte med angivelse af hastighedsgrænser, overhalingsforbud eller endda vejarbejde. ”Dette førerassistentsystem er den bedste co-driver, fordi det advarer os på forhånd. Informationerne vises i instrumentenheden, og vi kan også konfigurere en akustisk advarsel ved for høj hastighed", tilføjer han.

5. Slut med blinde vinkler: Nu behøver man ikke længere at være bange for at skifte vognbane takket være en visuel advarsel i sidespejlet, som advarer føreren, hvis en bil nærmer sig uden for synsfeltet. Blind Spot Detection fungerer ved hjælp af to radarsensorer, der overvåger trafikken bagude og dermed gør kørslen mere sikker.

6. Mere komfortabel kørsel: Mere komfortabel kørsel: Med Adaptiv Fartpilot kan du indstille en konstant hastighed, så bilen accelerer og bremser afhængigt af trafikforholdene, og bilen bremser automatisk, hvis føreren ikke griber ind. ”Det er særligt nyttigt at aktivere systemet på lange køreture med tæt eller flydende trafik. På lange køreture kommer førerne til at sætte pris på, at de ikke skal holde foden på speederen”, lyder anbefalingen fra eksperten.» 

7.Parkering uden at røre rattet: Ved hjælp af kameraer, der leverer et 360°-billede af området omkring bilen, styrer Park Assist bilen for os. Systemet kan beregne afstande og dermed undgå kollisioner, og det overtager endda ratbetjeningen.

Udviklingen af disse typer assistentsystemer skal bidrage til at reducere antallet af ulykker på vejene. ”Det bliver mere og mere sikkert og komfortabelt at køre bil takket være den avancerede teknologi, som vores biler er udstyret med. Nu om dage er førerassistentsystemerne vores bedste følgesvend på køreturen, og de er et skridt på vejen mod selvkørende biler”, konkluderer Marc Seguer.

SEAT er den eneste virksomhed, som designer, udvikler, fremstiller og markedsfører biler i Spanien. Som et medlem i Volkswagen Group har den multinationale virksomhed hovedkontor i Martorell (Barcelona), og 80 % af bilerne eksporteres på nuværende tidspunkt til over 80 lande via et netværk bestående af 1.700 forhandlere. I 2017 solgte SEAT næsten 470.000 biler på verdensplan.

SEAT Group beskæftiger tæt på 14.700 medarbejdere og har tre produktionscentre i Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell, hvor de meget succesfulde Ibiza, Leon og Arona produceres. Desuden producerer koncernen Ateca og Toledo i Tjekkiet, Alhambra i Portugal og Mii i Slovakiet.

Den multinationale virksomhed har et teknisk center, der fungerer som videnscentrum og samler mere end 1.000 ingeniører, som har fokus på at udvikle innovationer til Spaniens største industriinvestor i forskning og udvikling. SEAT byder allerede i dag på den nyeste opkoblingsteknologi i sine biler, og virksomheden er aktuelt engageret i den globale digitaliseringsproces, som skal bane vejen for fremtidens mobili7tet.

SEAT Communications
Gemma Solà
Content&Platforms Management
Tlf.: +34 639 944 087
gemma.sola@seat.es  

Vanessa Petit 
Content Generation
Tlf.: +34 680 t 53 938
vanessa.petit@seat.es

http://seat-mediacenter.com