EKSTREM KØRSEL

SURFING I ØRKENEN

Tarraco surfer den marrokanske ørken

Et klitområde med en længde på 22 km og en bredde på 5 km med bjerge af sand, varierende terræn og ekstreme temperaturer. Det er den udfordring, som SEAT Tarraco står overfor i Marokkos største ørken.

  • SEAT Tarraco bliver testet i Erg Chebbi i Marokko, som er et af de mest barske steder på jorden.

  • Klitter med en højde på niveau med Sagrada Familia i Barcelona kræver det yderste af førerassistentsystemerne som fx den adaptive undervognsregulering DCC og firehjulstrækket 4Drive.

  • Temperaturer, der svinger fra 0 til 50 grader, og varierende terræn gør kørslen meget vanskelig.

 

Fra 0 til 50 grader i løbet af nogle timer: Ørkenen er et af det steder på jorden, hvor temperaturen svinger mest radikalt, med temperaturer op til 50 grader om dagen og frostgrader om natten. Derfor er det vigtigt, at udetemperaturen ikke påvirker bilens interiør eller føreren. ”Den ideelle komforttemperatur er 21,5° C, og klimaanlæggets Auto-indstilling regulerer automatisk temperaturen i bilens kabine”, siger María García, som er ingeniør i SEATs afdeling for Development and Aerodynamics. Det 3-zoners klimaanlæg, som også kan indstilles fra 2. sæderække, sørger for individuel komfort selv under disse barske forhold.

 

 

Sand med mere: Turen hen mod klitten er præget af stenet, ujævnt terræn, som hele tiden kræver præcise køreevner. Med Tarracos adaptive undervognsregulering justerer systemet automatisk undervognens hårdhed og ændrer dens karakteristik i henhold til underlaget og kørestilen. ”Systemet er i stand til at reagere på ujævne underlag på tusindedele af et sekund for at optimere præstationerne og gøre det nemt at komme hen til klitten”, forklarer Stefan Ilijevic, som er head of Pre-development, Patents and Innovation hos SEAT.

Klitter på størrelse med katedraler: Landskabet i dette område er karakteriseret af de imponerende klitter, som kan blive helt op til 150 m høje – det svarer ca. til højden på Sagrada Familia i Barcelona. Kørsel op ad et bjerg af sand kræver en tilpasning af assistenterne: ”Eksempelvis skal vi deaktivere stabilitetskontrolsystemet, før vi kører op ad klitten, for at forhindre, at hjulene blokerer, og for at sikre, at de frit kan finde vejgreb på underlaget”, uddyber Stefan.

 

 

Fra den 60-liters brændstoftank i Tarraco til de 50 dage, en kamel kan gå uden at få vand: Det er en næsten umulig opgave at finde en tankstation ude midt i ørkenen. Men selv om Tarraco har en 60-liters tank er det ingenting i forhold til de 50 dage, som en kamel kan gå uden at drikke vand. ”Kørsel i klitterne kræver masser af kraft, som giver et højere forbrug. Heldigvis har vi en stor brændstoftank”, siger Stefan.

 

 

100 % LED-teknologi: Som dagen skrider frem, skifter ørkenens farver fra orange og rød til glødende guld. Kanterne og toppene på klitterne skaber skygger, som gør det vanskeligt at vælge retning, men full-LED-forlygterne på Tarraco giver et lyst og klart udsyn fremad. ”I løbet af udviklingsfasen bliver komponenter som forlygter og baglygter placeret i et klimakammer i op til 10 dage ved ekstreme temperaturer, som svinger fra -40 til 90° C, for at teste deres holdbarhed og sikre deres funktionsdygtighed i krævende omgivelser som i ørkenen”, påpeger SEAT ingeniøren.