NAVNET PÅ SEATS NYE SUV

SEAT FANS HAR VALGT TARRACO

Martorell, den 19.02.2018. - SEAT Tarraco. Det vil være navnet på mærkets tredje SUV. De 146.124 fans af SEAT mærket i 134 lande, der deltog i den sidste del af #SEATseekingName, besluttede, at mærkets nye SUV skulle bære navnet Tarraco. Tarraco fik 51.903 (35,52 %) af de gyldige stemmer, efterfulgt af Avila, der fik støtte fra 41.993 (28,74 %) af deltagerne, Aranda på tredjepladsen med 39.321 (26,91 %) af stemmerne og Alboran med 12.907 (8,83 %) af stemmerne. Resultatet af afstemningen blev certificeret af EY.

Tarraco er, ligesom de tre øvrige finalister, i overensstemmelse med SEATs værdier og matcher den nye models personlighed på perfekt vis. Byens nutidige navn er Tarragona, og som den ældste romerske bosættelse på den iberiske halvø var det en af Hispanias større metropoler i Romerriget. Byen ved Middelhavet bærer på en kulturarv, ungdommelighed, historie og arkitektur – værdier som SEAT identificerer sig med og formidler igennem mærkets biler.  

Tarraco er det første SEAT modelnavn, der er blevet valgt på baggrund af en offentlig afstemning, og det 14. spanske stednavn, der er blevet brugt til at definere en bilmodel. Det er 36 år siden, at Ronda var den første SEAT model, der blev navngivet efter en spansk by i 1982. Siden dengang har yderligere 12 modeller fået navn efter steder fra hele Spanien: Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea samt de to seneste, Ateca og Arona.

#SEATseekingName – et godt resultat

Initiativet #SEATseekingName overgik alle forventninger. Virksomheden vil gerne takke alle, der har deltaget – og særligt byerne Avila, Aranda og Alboran for deres enorme arbejde i forbindelse med udførelse og iværksættelse af aktiviteter. I den første fase blev der i alt modtaget 133.332 forslag fra SEAT fans i 106 lande, hvilket blev kogt ned til 10.130 forskellige spanske stednavne, der levede op til de retningslinjer, mærket havde defineret. 

I den efterfølgende fase af den omfattende udvælgelsesproces blev forslagene godkendt ud fra sproglige og juridiske kriterier, og eksperter sikrede, at navnene levede op til mærkets værdier og kunne formidle essensen af den nye model. Herefter blev der organiseret adskillige fokusgrupper på mærkets største markeder, og der blev udført yderligere markedstests i de forskellige lande, hvor SEAT sælger sine biler, for at komme frem til et udvalg på fire finalister.

Alboran, Aranda, Avila og Tarraco blev de valgte stednavne. Fra det øjeblik blev afstemningen åbnet for alle mærkets fans, så de kunne stemme på deres favoritkandidat, og vindernavnet blev Tarraco.

Den nye Tarraco fuldender SEATs SUV-offensiv

Med den nye SEAT Tarracotilføjer virksomheden en ny model til sin største produktoffensiv til dato og fuldender sin SUV-modelfamilie, der allerede består Ateca og Arona, med en stor bil med plads til op til syv personer. Produktoffensiven blev indledt i 2016 med lanceringen af Ateca og fortsatte i 2017 med Leon-faceliftet, femte generation af Ibiza og den nye Arona-crossover. SEAT Tarraco vil blive lanceret sidst på året.